Monday, August 04, 2008

Totta toinen puoli

Joku väitti joskus, että ihmiset pitävät yleensä erityisen paljon siitä vuodenajasta, jonka vallitessa ovat sattuneet syntymään. Lasten kohdalla ajatukselle on lapsellisen helpot perustelut. (Oi niitä aikoja, kun käsitys hauskasta kiteytyi paljoon limppariin ja aasinhäntään. Paitsi ei meillä ainakaan aasinhäntää kiinnitelty. Mitähän hittoa meillä oikein tehtiin?)

Aikuisen kohdalla on toisin. Jokaisesta vuodesta ei jaksa tehdä numeroa - joitakin ajatus jopa ahdistaa - eikä lahjoja ainakaan oleta saavansa. Ja jos sattuu kaipaamaan suuren luokan pippaloita, niille on helppo keksiä muitakin tekosyitä kuin irtovuodet. Mutta silti - minulle elokuu tekee tehtävänsä.

Työt alkavat kohta. Istun saastaisessa yksiössä opiskelemassa oppikirjoja ja kahlaamassa auskuvuoden materiaaleja. Googletan tekstinäytteitä sukukielistä. Yritän löytää säälittävästä levykokoelmastani rock-lyriikkaa analysoitavaksi. Välillä mikrotan katkarapu-nuudeli-kasvishärpäkkää, täytän vesilasin ja jatkan. Samaan tapaan olen viettänyt satoja iltoja elämästäni. Silti juuri tänään suljin luonnonvalon ulos sälekaihtimilla ja sammutin sähköauringot ankeiden ja liian vähien neliöideni yltä. Kynttilöitä, suitsukkeita ja raskaankaunista musiikkia.

En ole koskaan oikein ymmärtänyt syysmasentumista. Elokuussa ei ole enää ihan kamalan kuuma, mutta silti on (yleensä) vielä sopivasti kesä. Yöt ovat kauneimmillaan. Ilmassa on odotusta, ehkä arjen, mutta odotusta silti. Minä ainakin tunnen voimistuvani. Tekemättömyyden stressi ja helteissä selviytyminen vaihtuvat puoliviralliseen työasuun ja aktiiviseen ajattelemiseen. Samaan aikaan kynttilöiden kanssa syttyvät idealamput.

Haikeansuloisen vuodenajan puolesta liputtaa

Hanniina, elokuun kruunu. ;)

Labels:

1 Comments:

At 6:06 PM, Anonymous Anonymous haistatteli...

Hahah, my laptop kaatui kun olin sivuja viime kerralla olin täällä. Ja viimeisen 2 kuukauden aikana olen etsinyt tätä weblog, niin kiitollinen olen paikalla vielä kerran! : D

 

Post a Comment

<< Home